Mikas

2014-06-09
20:00:03

SWEDEN ROCK 2014 (och jag vill bo i en svamp...) Textinlägg!
Ja.. Då var festivalen över. Kom hem igår runt elva-tiden på kvällskröken. Det första jag gjorde efter att låst dörren var att slänga av mig alla kläder och snabbt in i duschen. Inte känt mig så skitig i hela mitt liv tror jag. Stod i duschen i evigheter och skrubbade bort ett helt hudlager kändes det som. 

MEN! Så jävla värt det. Alltså. Så bra festival. Fantastisk. På riktigt. Härligt folk. Bra musik. Kan fan inte bli bättre. Vi har redan börjat planera inför nästa år. För att summera dagarna dag för dag:

Tisdag: 
Åkte tåg till Forserum. Woop.

Onsdag: 
Åkte bil med Isobel och Yoda mot Sweden Rock. Peppade som fan. Vi kom iväg en timme tidigare än tänkt, och det är fan inte illa. Ett under är också att allt fick plats, då vi åkte i en oerhört liten bil. Men det gick fan. Under resan åker vi förbi Tingsryd, och Isobel börjar låta jättekonstigt... Till slut får hon ur sig: ELEFANTER! och tro på fan, där står två elefanter och betar, vid en vägkant i Tingsryd.. Isobel älskar elefanter. När hon lugnat sig lite säger hon: Jag fick nog kärlkramp, det gjorde seriöst ont i mig när jag såg dem... 
Vi kommer in till campingen på SRF runt 13-tiden. Slänger ur det vi ska ha, sätter upp tältet, och åker sedan för att parkera bilen. Sedan.. Sedan hälsar vi på gubbarna som bodde i närheten av oss, vissa som Yoda och syster kände sedan innan. Himla goa sköningar. Även nya ansikten för dem var där, och det var vid husvagnarna vi spenderade den mesta tiden när vi var på campingen. Vi börjar dricka, och dricka görs det. Självklart lyckas jag ramla på en stengärdesgård, så en krigsskada har jag i form av ett skrapsår på armen. Var tydligen nära att slå i huvudet också men det gjorde jag inte, det hade ju varit amatörmässigt. Blev lite lagom förfriskade (kanske lite väl för undertecknad..) och sedan la vi oss. Tydligen var jag väldigt pepp på Electric Banana Band som skulle spela på fredagen, så jag hade sagt, i sömnen, väldigt seriöst: Jag vill bo i en svamp! Yes... Mika i ett nötskal, jajjemän.

Torsdag:
Rätt dåligt väder. Kallt. Jävligt. Vi gick och kikade på Pretty Maids först en stund, sedan Turisas. Drack öl och grogg och grejer även idag, och när väl Rob Zombie skulle spela var vi alla lagom förfriskade och endorfinerna under hans spelning var galen. Fy fan vilken upplevelse. Tror nog detta var den bästa spelningen på hela festivalen. Vi lullade runt lite, innan det var dags för Alice Cooper att spela, och självklart levererade även han. Oh yes. Samma galna scenshow som alltid, men det bästa var när Rob Zombie fick komma upp på scen och sjunga Schools out tillsammans med Cooper. Fantastiskt ta mig fan!

Fredag:
Så jädra fint väder. Soligt, fint och gött. Vi kikade på efterlängtade Electric Banana Band, sedan drog vi till campingen igen, tog några bärs och ett par groggar, inte så många dock, sedan bar det av till festivalområdet igen för att kika på WASP. Alltså. De var helt okej, när de spelade klassikerna. Men det var samtidigt ganska skönt när tekniken dog för dem, det blev lite långtråkigt... Sedan var det dags för Black Sabbath. Också en grym spelning, även om jag personligen tyckte att Ozzy när han spelade i Stockholm 2012 var bättre, men då hade jag inga förhoppningar. Denna gången hade jag väldigt höga förhoppningar, och ja, det var väl inte jättesmart. Under denna spelning blev Yoda kallad för skitsprätt av en random snubbe. Jag kan inte sluta skratta när jag tänker på det. Skitsprätt. Nya skällsordet, helt klart. Sedan gick vi mot campingen igen, jag skulle byta om, frös som en gris, så hoppade in ett par byxor, och drog till festivalen igen för att möta en bekant, samt se på Therion. De var helt okej de också, kom nästan längst fram. Hade väldigt svårt för ena sångerskan dock, hon var så jävla klämkäck.. Usch, haha. 

Lördag: 
Sista dagen med spelningar. Vemodigt som fan. Idag drack vi i princip ingenting. Jag drack en öl. EN. Vi kikade på Sodom, som var grymma, sedan gick vi och fixade i tältet, tog ut allt vi inte skulle behöva under lördagen och de timmarna vi skulle vara där på söndagen. Vi tog med allt till bilen och la in allt, så det skulle gå smidigt på söndagen. Sedan bar det av till området igen, jag skulle se Within Temptation. Kom riktigt långt fram även där, och de var, som tidigare, riktigt bra. De blandade nya och gamla låtar, och Sharon var som vanligt så jävla vacker. Sedan gick vi åter till området och chillade en stund innan det var dags för Emperor. Vi satte oss i en slänt och kikade, och herregud. De är ju så jävla bra. Höll nästan på att fälla en tår när de spelade en hyllning till Quorthon med Bathorys låt A fine Day to Die. Det var så grymt bra att det var töntigt. Sedan var det dags för Arch Enemy en timma senare... Och.. Alltså. NÄ. NEJ. FY. Var är Angela?! Nya sångerskan... Nä. Det stämde inte alls. Jag och syster gick efter en och en halv låt. Mer behöver jag nog inte säga... 

Söndag:
Dagen för hemfärd.. Så vemodigt. Så oerhört vemodigt. Det kramades med husvagnsgrannarna våra och sas hej då tusen gånger kändes det som. Vi var snabba på att packa ihop allt, och sedan gick vi till bilen, och for mot Småland. Det tog en liten stund, men ja. Vi hade allsång i bilen med Dia Psalma. Måste ha låtit underbart kungligt och vackert. Eller. Nåt. Vi stannade i Tingsryd och åt. Sedan åkte vi mot Stockaryd och släppte av syster, samt drack kaffe. Sedan åkte jag och Yoda en massa bil, innan vi till sist landade hemma hos henne någon timma innan det var dags för mig att åka tåg. 

Kan säga som så här att även om det var sjukt segt att sova i tält, kallt och obekvämt, så var det så jävla roligt. Längtar som fasen tills nästa år!
 

Bilder kommer i ett separat inlägg senare!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: